Motivasi Untuk Tranformasi Diri

Archive for February 2009

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Busy dengan kerja. Itulah perkataan yang dapat kuluahkan untuk semua. Minggu ni banyak kerja yang perlu diselesaikan. Busy dengan appointment, persiapan untuk kursus minggu depan dan juga fikirkan idea-idea untuk pembaharuan dalam kursus. Tarikh 23-27 Feb, ada tiga kursus yang sedang menanti. So krew Fitrah Power terpaksa dipecahkan kepada tiga memandangkan 3 lokasi kursus yang berbeza. Satu di Port Dickson, K.Lumpur dan Genting Highlands.

Aku sendiri akan ke PNB Ilham Resort, Port Dickson kerana Kursus Pengukuhan Dan Pembangunan Kumpulan (Teambuilding) untuk Jabatan Kehakiman Syariah. Persiapan perlu mantap kerana sasaran adalah golongan pegawai. Nak tau cerita selanjutnya? Nanti aku balik dari kursus ok?

Kisah ini saya dapat dari seorang sahabat melalui emel saya. Sekali baca rasa macam sebak pun ada. Teringin untuk berkongsi dengan anda semua. Hayatilah pengajaran dari secebis kisah ini.

Seorang lelaki dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang matayang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.

Beberapa bulan kemudian, si isteri berkata kepada suaminya:

“Sayang, saya baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita”, katanya sambil menunjukkan majalah tersebut. “Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita.

Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia …”.Suaminya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing.

Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya. “Saya akan mulai dulu ya”, kata
isteri. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 3 muka surat …

Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri suaminya, ia memperhatikan bahawa airmata suaminya mulai mengalir … “Maaf,apakah saya harus berhenti ?” tanyanya. “Oh tidak,teruskan …” jawab suaminya.

Lalu si isteri melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia,”Sekarang giliran abang membacakan senarai mu”. Dengan suara perlahan suaminya berkata, “Aku tidak mencatat sesuatupun di atas kertasku. Aku berfikir bahawa engkau sudah sempurna, dan aku tidak ingin mengubah akan dirimu. Engkau adalah dirimu sendiri. Engkau cantik dan baik bagiku. Tiada satupun daripada peribadimu yang kudapati kurang …”

Si isteri tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati suaminya..bahawa suaminya menerimanya apa adanya. Ia menunduk dan menangis …

Apa yang dapat anda katakan selepas memahami kisah ini?

frcAlhamdulillah kini pelbagai produk altenatif muncul di pasaran semata-mata untuk menjaga kesihatan orang muslim khususnya. Kalau sebelum ni mungkin ada di antara kita seolah-olah ragu untuk pergi ke KFC, kerana ragu-ragu dengan penyembelihan ayamnya, lebih-lebih lagi di musim boikot sekarang ni sedikit sebanyak menjejaskan selera mereka yang suka ayam goreng ni. Tapi sekarang jangan risau lagi. Restoran RFC adalah setanding dengan KFC yang anda inginkan. Jangan lupa untuk terus menyokong produk muslim. Baca artikel di bawah ini baru anda tahu potensi RFC.

 

Waktu Perniagaan RFC:
Dibuka 24 Jam Setiap Hari

Alamat:
Lot 95-97 Jalan Lagenda 1, Legenda Height,
Sungai Petani,Kedah Darul Aman (Sebelah Maybank Legenda Height)
No. Tel: 04-4254717

Berita RFC di Harian Metro (14 Februari 2009)

RADIX Fried Chicked (RFC) mensasarkan menjadi restoran makanan segera nombor satu di Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang dengan pembukaan sekurang-kurangnya 20 cawangan restoran itu setahun mulai tahun ini.

RFC yang juga anak syarikat HPA Industries Sdn Bhd, peneraju syarikat jualan langsung (MLM) Bumiputera di negara ini yakin restoran makanan segera kendalian mereka akan diterima rakyat negara ini kerana menyajikan makanan berkhasiat.

Pengarah Urusan HPA, Ismail Ahmad berkata, sejak RFC pertama di Lagenda Heights, Sungai Petani, Kedah dibuka pada pertengahan tahun lalu, ia menerima sambutan mengalakkan sehingga operasi restoran itu dilanjutkan kepada 24 jam sehari.“RFC adalah alternatif kepada pengemar makanan segera, tetapi mahukan makanan sihat kerana di restoran kami semua bahan digunakan adalah organik dan berasaskan herba.

“Di RFC, kami menggunakan ayam organik yang dijamin tidak diberikan sebarang suntikan hormon kerana ayam kami menggunakan makanan yang diproses sendiri menggunakan bahan herba seperti daun mambu dan sebagainya.

“Bahan lain di RFC juga dihasilkan HPA seperti rempah berherba, sos tanpa bahan pengawet dan minuman berkarbonat jenama Radix yang tidak menggunakan gula sebarangan dan tidak berbahaya kepada kesihatan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Bisnes Metro selepas pelancaran RFC cawangan kedua di Terminal Bas Shahab Perdana, Alor Star, yang dirasmikan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, minggu lalu.

Ismail berkata, HPA mensasar membuka 20 lagi RFC di seluruh negara dengan cawangan Kepala Batas, Pulau Pinang; Kangar (Perlis) dan Bandar Laguna, Sungai Petani akan dibuka bulan depan.

Menurutnya, cawangan lain dalam pembinaan ialah Ipoh, Perak; Kulim, Kedah; Kuantan, Pahang; Kota Bahru, Kelantan dan Petaling Jaya, Bandar Baru Bangi dan Shah Alam di Selangor pula selepas itu.

“Pada masa ini, ada RFC yang dibina di atas pelaburan HPA dan ada berkonsepkan perkongsian sistem mudharabah antara RFC dengan pemodal dengan setiap pelaburan untuk sesebuah RFC ialah sebanyak RM1.5 juta,” katanya.

Mengikut sistem itu, RFC bertindak sebagai pihak yang mengurus modal dan pentadbiran manakala pemodal bertindak sebagai penyumbang modal saja dengan nisbah keuntungan yang ditawarkan adalah 50: 50 antara HPA dan pemodal.

Mengenai RFC kedua di Alor Star yang menggunakan warna kekuningan, Ismail berkata, ia menjadi warna korporat RFC mulai sekarang selepas merah yang digunakan pada cawangan pertama di Sungai Petani.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh

fitrah-power

Dalam seminggu ni rasanya tak sempat nak mengambil ruang untuk menulis di ruangan kegemaran ni. Situasi kerja yang mula sibuk memang tak mengizinkan untuk menulis. Kursus yang ‘pack’ untuk minggu depan memang menuntut banyak kerja yang perlu diselesaikan. Tapi bagaimana hendak menjadi pekerja wajib yang saya tulis untuk anda semua, banyak membantu. Merancang kerja!

Membina kerjaya melalui konsultan sebenarnya memberikan banyak pengalaman jika dibandingkan dengan kerja lain. Semuanya memerlukan pengorbanan masa dan tenaga untuk sebuah pengalaman. Apa yang boleh saya gambarkan, kerja di agensi syarikat swasta akan memberikan 2 kali ganda pengalaman berbanding di sektor kerajaan. Sektor kerajaan lebih kepada pengkhususan, tetapi syarikat swasta akan menuntut anda semua melakukan tugasan untuk satu kerja.

Tu dari sudut pengalaman lah. Dari sudut bagaimana saya membina pengalaman kerja sebagai seorang yang bertugas di konsultan motivasi Islam, Fitrah Power Resources. Terlalu banyak perbezaan yang dapat saya rasakan. Saya bekerja baru tempoh setahun jagung. Lebih kurang 2 tahun begitulah. Tapi menjadi pekerja wajib memang bukan senang. Perlu soft skill, kemahiran berkomunikasi, mengurus kerja dengan baik dan paling penting perancangan kerja. So tak dapat menulis lebih panjang dari ni. To be continue..:)

benq1

benq2

benq3

benq4

benq5

benq6

 

Spesifikasi

CPU : Intel Atom Processor N270
Operating System : Genuine Windows XP Home
Chipset : Intel GMA950
Graphics : Intel GMA950 (of DirectX 9.0 capability)
Memory : DDRII-533 512MB and above (max to 1GB)
Hard Drive 1HDD : 120/160 GB (5400RPM – SATA)
Screen Size : 10.1″ WSVGA (1024×576)
                               16:9 LED backlight
                               UltraVivid widescreen display with 200nits
                               Response Time:8ms 

Resolution : WSVGA (1024×576)
Brightness : 200 nits
V/O Ports : USB 2.0 x3,‧RJ-45 Ethernet port x1,D-Sub port x1, DC-IN x1,Microphone-in x1,Headphone-out x1

Battery : 3-cell Lithium-Ion Battery, 26.64 Whr (2400 mAh);approximately 4hrs duration*, 6-cell Lithium-Ion Battery, 53.28WHr (2400mAH);approximately 8hrs duration*

*This battery life is estimated (under BatteryMark V4.0.1) with SSD and when the power-saving mode is on. The actual battery life may vary with different operating conditions and settings.

Communications/Networks : LAN:Built-in 10/100 Ethernet,‧Wireless LAN: 802.11 b/g, Bluetooth: Built-in Rev. 2.0/ EDR (option),Built-in HSUPA (option) 

Card Reader : 4-in-1 card reader: MS/MS-Pro/SD/MMC
Audio  : Built-in 1.5W speaker x2,Built-in Microphone x1,Soundsystem x 2 channels

        (1) Sound Blaster Pro Compatible
        (2) HD Audio
        (3) Noise Suppression & Echo Cancellation supported

Software : Anti-Virus Software, QData Trove 3.1,Adobe Reader 8, Adobe Flash Player 9 ActiveX,  Arcsoft WebCam Companion 3.0, Magic-I Visual Effect 2, QHotkey Mgr (for Windows only)

Dimensions : 258 x 189 x 28 (front) ~ 32 (rear) mm 
Weight : 1.1 kg(with 3-cell battery)
Accessories : (Standard) Built-in 1.3-megapixel webcam
Price : RM 1799

kokoRadix Koko adalah produk terbaru dari HPA. Ternyata lebih sedap daripada produk koko yang lain. Produk Radix Koko telah dimasukan ekstrak tunas barli yang mula bercambah.Kalau anda pernah melihat taugeh daripada kacang hijau tentu anda akan faham tentang tunas yang baru bercambah pada biji barli.Oleh sebab itu rasanya bagitu lemak dan berkhasiat.

Koko memang terkenal untuk afrodisiak namun bagitu Radix koko HPA ekstrak barli mempunyai kesan serat yang tinggi untuk berfungsi sebagai pelawas dan koko sendiri boleh mendatangkan ketenangan pada penggunanya. Jom Sokong produk muslim.

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia : RM 20.00
Sabah & Sarawak: RM26.00

Harga Pengedar
Semenanjung Malaysia : RM 16.00
Sabah & Sarawak: RM20.00

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Kita masih lagi dalam situasi berkongsi kesedihan dan penderitaan tentang apa yang telah dilakukan oleh zionis laknatullah. Namun dalam situasi ini, sama ada kita sedar atau tidak ada segelintir pihak yang mementingkan diri sendiri dan mencari duit secara mudah.

Wahai warganegara Malaysia yang budiman, berhati-hati dengan mereka yang memohon sumbangan atas nama ‘Save Gaza’  atau ‘Tabung Kemanusiaan Palestin’ kerana benarkah mereka mengutip derma untuk Gaza. Saya mula terfikir begitu banyak yang ingin memohon sumbangan untuk Gaza, tetapi benarkah mereka semua memberikan sumbangan ini kepada mereka?

Saya mengatakan perkara ini kepada mereka yang mungkin ikhlas dalam memberikan derma kepada Palestin tetapi sebenarnya mereka telah ditipu. Berhati-hati untuk menghulurkan derma. Kerana ruang sebegini begitu mudah dieksploitasikan oleh mereka yang tidak berhati perut. Biarlah kita sebagai rakyat Malaysia yang prihatin tidak mudah melatah untuk berbuat kebaikan tetapi kebaikan yang ingin dilakukan tidak sampai kepada sasaran sepatutnya.


Blog Stats

  • 119,956 hits

My Diary

February 2009
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728