Motivasi Untuk Tranformasi Diri

Badan Sakit Dan Sakit Hati

Posted on: March 4, 2009

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

nyamuk

Kali ni nak luahkan perasaan tidak puas hati terhadap pusat kesihatan di Malaysia ni. Mungkin Kementerian Kesihatan Malaysia perlu anjakan paradigma dalam memberikan layanan dan juga perkhidmatan kepada pesakit-pesakit yang menjadi pelanggan mereka.

Salah seorang kawan pejabat aku (Iena) suspek denggi selepas dibuat pemeriksaan di satu klinik swasta kelmarin. Akhirnya setelah sampel darah diambil pada 7.00 malam dari Klinik Suraya Bangi, doktor dari klinik tersebut minta disegerakan ke hospital memandangkan tanda-tanda di badannya jelas menunjukkan Iena suspek denggi.

Selepas Maghrib terus bergegas ke hospital Serdang, antara hospital kerajaan yang paling dekat dengan Bangi. Tetapi alangkah sedihnya, ramai pesakit waktu tu. Waktu malam hanya bahagian kecemasan yang masih dibuka. Bayangkanlah di bahagian kecemasan hanya ada seorang saja doktor tetapi diletakkan 3 orang di bahagian kaunter. Iena yang sepatutnya dimasukkan ke wad tetapi terpaksa menunggu sehingga dua jam, walaupun telah ditunjukkan surat daripada pihak klinik. Siapa yang boleh boleh tahan menunggu lebih lama kalau situasi sakit yang dialami. Tanda-tanda denggi, lenguh-lenguh badan dan panas badan sudah tentu sakit untuk bertahan sambil menunggu.

Akhirnya Iena dibawa balik ke rumah. Tidur dalam kesakitan. Dan pagi ni terus ke Poliklinik Bandar Baru Bangi dengan harapan Iena akan dimasukkan ke wad. Tapi pagi ni sekali lagi kena beratur untuk ambil sampel darah. Mungkin sebagai prosedur untuk kes, tak kisah lah ambil darah lagi. Tapi kalau ambil sampel darah dua kali dalam satu masa macam mana? Dah tu pihak poliklinik bagi alasan sebab yang ambil sampel darah yang pertama tu tak profesional. Mengapa wujud alasan sebegitu? Bayangkanlah, hati pesakit dan hati-hati yang melihat telatah pihak poliklinik yang nampak ambil mudah kepada pihak pesakit.

Sebenarnya kalau anda semua perhatikan, dan kalau boleh perhatikanlah, banyak kakitangan kesihatan kerajaan seakan pandang mudah kepada pesakit yang datang. Cara layanan, komunikasi dan kadang-kadang sangat tidak mesra kepada pesakit. Mungkin kerana dah selalu sangat jumpa pesakit, sensitiviti mereka dah menurun. Semua pesakit dipandang macam tak sakit. Sedarlah di negara kita ni dah banyak kelalaian kakitangan kesihatan yang menjadi penyebab berlakunya trajedi. Dan jelas sekali mengapa ramai orang memilih untuk pergi ke hospital swasta, kerana serik dengan sikap segelintir kakitangan kesihatan kerajaan yang tak profesional dan ambil mudah.

Mungkin juga luahan ini mewakili mereka yang lain kerana mengalami situasi yang sama. Mudah-mudahan di masa akan datang kakitangan kesihatan lebih peka terhadap masalah ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 118,525 hits

My Diary

March 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
%d bloggers like this: