Motivasi Untuk Tranformasi Diri

Archive for March 4th, 2009

buku-motivasi

Buku motivasi yang terbaru di pasaran, karya Bazri Alias kini sedang hangat di pasaran. Membongkar kejayaan-kejayaan yang dikecapi oleh usahawan-usahawan yang berjaya hanya berpegang dan mengamalkan apa yang terkandung di dalam 8 huruf ini. Buku ini adalah terbitan Pustaka Timur. Harga berpatutan untuk dimiliki oleh anda. Hanya RM12 untuk sebuah rahsia kejayaan kepada seorang usahawan yang ingin berjaya.

Kisah ini saya telah baca beberapa kali di emel saya. Setiap kali membacanya, setiap kali itulah kelopak mata akan menakung air. Jadi saya ingin anda semua yang mungkin belum pernah membacanya, hayatilah kisah ini..

6_anak_monyet

Maafkan saya kerana saya tidak bijak mengarang. Saya bukan penulis.Apa yang saya yang ingin saya ceritakan pun hanyalah tetang monyet,haiwan yang sering jadi bahan sendaan kita, bukannya tentang wang, saham, barang kemas,kekasih yang jelita mahupun banglo besar. Saya tidak bijak bercerita tentang itu.

Baru-baru ini saya ke Negeri Sembilan untuk mengunjungi rumah seorang saudara.Sewaktu kereta melalui hutan rekreasi Hulu Bendul di kuala Pilah, nun di depan sana ,saya lihat ada sekumpulan monyet mundar-mandir di sisi jalan yang sibuk. Ia seperti terburu-buru untuk melintas.

Saya terus memandu dan sewaktu kereta semakin hamper,saya terkejut kerana ada seekor monyet menggeletik di atas jalan. Ia baru dilanggar salah sebuah kereta di hadapan saya. Pantas saya menekan brek dan memperlahankan kereta.

Kereta semakin hampir dan dada ini berdebar apabila melihat monyet itu, terus menggelupur dan menghempas-hempas ke atas jalan. Kakinya terketar-ketar. Di sisinya ada darah dan cebisan daging.Tapi paling menyentak perasaan saya ialah apabila melihat perutnya yang buncit itu terburai, dan dari celah luka besar itu tersembul sesuatu berwarna kelabu. Tahukah anda, benda apakah yang saya lihat itu? Benda kelabu itu adalah anak yang masih dalam kandungannya!

Pada ketika itu saya terasa tubuh ini menggeletar. Saya pasti, si ibu monyet tadi akan mati sebentar lagi. Begitu juga dengan anaknya,nyawanya melayang sebelum sempat melihat wajah ibu.
Sebaik melintasinya, saya pandang cermin sisi dan belakang. Saya nampak kawanan monyet tadi bercempera. Ia berlari-lari mendapatkan si ibu tadi,tapi kemudian bertempiaran semula ke tepi jalan kerana hampir saja dilanggar kenderaan yang lalu-lalang.

Mungkin kepada pembaca sekalian, apalah ada pada nyawa seekor monyet.Ia hanya monyet. Haiwan hodoh. Hidupnya di hutan, tidak setaraf dengan manusiawi.Tapi tidak kepada saya. Pulang bercuti, saya terus catatkan surat ini,kerana peristiwa yang saya sebutkan tadi sebenarnya telah mengingatkan saya kepada sebuah peristiwa yang berlaku pada awal 1990-an.

Ketika itu usia saya masih di awal 20-an. Hari itu, saya diajak oleh seorang bapa saudara untuk memburu di hutan berhampiran rumah. Saya bukanlah minat memburu, tapi daripada bosan terperap di rumah, saya terima ajakan bapa saudara saya tadi. Masih saya ingat, beberapa jam berburu, matahari pun sudah meninggi, tapi tiada seekor haiwan pun melintas di hadapan kami. Pelanduk, napuh,rusa, ayam hutan dan burung yang selalu berlegar di hutan itu, seolah-olah bersembunyi jauh dari kami. Hutan itu sepi .

Saya bertambah rimas, pak cik pula saya lihat mula kecewa. Hari kian beranjak petang, pak cik menepuk-nepuk senapang Relanya. Kata pakcik,

” Kita balik ajalah, hari ni tak ada apa-apa.Mungkin esok ada habuan.”

Kami berjalan pulang, tapi selang dua tiga puluh langkah, kami terdengar suara riuh-rendah di sebalik pokok-pokok besar di hadapan kami. Saya mengamati suara itu, ternyata ia datang dari sekawan monyet yang sedang memakan buah-buah hutan.Saya perhatikan pak cik begitu berminat memerhatikan haiwan itu.Di bibirnya ada sebaris senyuman. Senyuman yang saya faham benar maksudnya.

“Adakah pakcik hendak menembak monyet-monyet itu?”

“Haa. Pakcik nak tembak ibunya, lepas tu pak cik nak ambil anaknya,nanti boleh bela, ” begitu jawapan pakcik.

Masih saya ingat juga, saya beberapa kali mendesak pakcik supaya membatalkan hasratnya itu, tapi gagal. Saya gagal mengendurkan niatnya.Tidak akan saya lupa kata-kata pakcik petang itu, daripada balik tangan kosong? ” lalu dia mengacukan senapangnya ke arah kawasan monyet tadi,dan..DAMMM!!!

Demi berdentum saja senapang, bercempera dan lintang-pukang monyet-monyet tadi menyelamatkan diri. Hutan itu riuh dengan bunyi ranting patah serta jerit pekik haiwan berkenaan.BUUUPP! Ada suatu benda yang jatuh ke tanah.Saya terpandang seekor ibu monyet jatuh berdekatan kami. Saya dan pakik terus mendapatkannya. Dari perutnya bercucuran darah pekat. Anaknya yang tidak mengerti apa-apa terlepas dari pelukan ,tercampak tidak jauh dari ibunya sambil menjerit-jerit.
Si ibu merengus-rengus memanggil anaknya dengan lemah.Ia cuba bangun dengan besusah payah sambil tangannya mencapai akar-akar pokok untuk mendekati anaknya. Sebelah tangan lagi menekap perut yang masih berdarah. Ia berusaha melangkah tapi terjatuh semula. Digagahi lagi sambil berguling-
guling ke arah anaknya. Si anak yang baru pandai berjalan jatuh, bangun mendapatkan ibunya.

Si anak itu terus saja memeluk ibunya yang kesakitan. Masih terbayang jelas di ingatan saya bagaimana si ibu monyet tadi memegang tubuh dan menatap wajah anaknya puas-puas, kemudian dicium berkali-kali. Setelah itu dibawa si anak ke dada lalu disuakan susunya. Saya dan pakcik terdiam melihat si anak mengisap susu manakala ibunya mengerang-ngerang perlahan seakan memujuk sambil
menahan sakit.

Hati saya tersentuh. Betapa si anak yang baru melihat dunia tidak tahu bahawa ibu tempat dia bermanja akan pergi buat selama-lamanya. Saya tidak mampu menyelami fikiran ibu monyet tadi, tapi mungkin ia ingin memeluk anaknya buat kali terakhir, sepuas-puasnya, kerana selepas ini ibu akan pergi. Ibu tidak akan dapat memelukmu lagi apabila kau kesejukan, menyuap mulutmu bila kau merengek kelaparan, juga melindungimu bila kau kepanasan.

Mata si ibu monyet itu memandang ke arah kami.Tangannya memeluk erat si anak seolah-olah enggan melepaskannya, biarlah ia mati bersama anaknya.Matanya saya lihat digenangi air, masih tidak lepas memandang kami dengan pandangan sayu, mungkin ingin menyatakan betapa kejamnya manusia.

Dosa apakah yang aku lakukan hingga aku ditembak? Salahkah aku bebas ke sana ke mari di bumi indah ciptaan Allah ini? Tubuh ibu monyet itu berlumuran darah, begitu juga dengan si anak yang
masih di pelukannya. Beberapa detik kemudian, dengan tenaga yang masih berbaki, kami lihat si ibu mencium anaknya untuk kesekian kalinya. Perlahan-lahan tubuhnya terkulai ditanah, bisa penabur dari muncung senapang pakcik tadi tidak dapat ditanggung lagi. Si anak menjerit-jerit memanggil ibunya supaya bangun dan melarikan diri dari situ, tapi si ibu sudah tidak bernyawa lagi. Puas menjerit, si anak tadi menyusu semula.

Di saat itu perasaan saya terlalu sebak. Saya perhatikan pakcik, dia beberapa kali menggetap bibir cuba menahan air matanya daripada tumpah ke pipi. Tapi bila melihat si anak monyet tadi menjerit dan menggoncang-goncang tubuh ibunya, akhirnya air mata kami tumpah juga. Saya betul-betul kesal dengan apa yang berlaku.

Suasana sunyi kembali. Si anak monyet itu kami rangkul dan bawa pulang. Biarpun ia terus menjerit-jerit dan enggan berpisah dengan ibunya yang telah mati. Di dalam kereta saya hanya mendiamkan diri. Begitu juga pakcik. Pada ketika itu saya dapat merasakan betapa kejamnya kami
kerana membunuh satu nyawa yang tidak berdosa. Biarpun monyet itu hanya haiwan yang hodoh, tapi
mereka juga ada perasaan, ada rasa kasih kepada anak, rasa sayang kepada ibu. Tapi kita manusia??

Mana hilangnya akal waras kami? Selang dua minggu kemudian, anak monyet tadi mengikut jejak ibunya. Pakcik memberitahu saya, anak monyet itu tidak mahu makan dan asyik menjerit-jerit sahaja. Mungkin ia rindukan ibunya. Apabila malam, keadaannya bertambah teruk, dan akhirnya mati.

Kini saya sudah bekerja dan berumah tangga. Peristiwa tadi sudah saya ceritakan kepada anak dan isteri saya agar mereka mengerti bahawa haiwan juga punya perasaan. Yang kejam adalah manusia,
walaupun kitalah satu-satunya makhluk yang Tuhan anugerahkan akal fikiran. Tidak lupa saya memberitahu mereka betapa agung dan sucinya kasih sayang ibu.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

nyamuk

Kali ni nak luahkan perasaan tidak puas hati terhadap pusat kesihatan di Malaysia ni. Mungkin Kementerian Kesihatan Malaysia perlu anjakan paradigma dalam memberikan layanan dan juga perkhidmatan kepada pesakit-pesakit yang menjadi pelanggan mereka.

Salah seorang kawan pejabat aku (Iena) suspek denggi selepas dibuat pemeriksaan di satu klinik swasta kelmarin. Akhirnya setelah sampel darah diambil pada 7.00 malam dari Klinik Suraya Bangi, doktor dari klinik tersebut minta disegerakan ke hospital memandangkan tanda-tanda di badannya jelas menunjukkan Iena suspek denggi.

Selepas Maghrib terus bergegas ke hospital Serdang, antara hospital kerajaan yang paling dekat dengan Bangi. Tetapi alangkah sedihnya, ramai pesakit waktu tu. Waktu malam hanya bahagian kecemasan yang masih dibuka. Bayangkanlah di bahagian kecemasan hanya ada seorang saja doktor tetapi diletakkan 3 orang di bahagian kaunter. Iena yang sepatutnya dimasukkan ke wad tetapi terpaksa menunggu sehingga dua jam, walaupun telah ditunjukkan surat daripada pihak klinik. Siapa yang boleh boleh tahan menunggu lebih lama kalau situasi sakit yang dialami. Tanda-tanda denggi, lenguh-lenguh badan dan panas badan sudah tentu sakit untuk bertahan sambil menunggu.

Akhirnya Iena dibawa balik ke rumah. Tidur dalam kesakitan. Dan pagi ni terus ke Poliklinik Bandar Baru Bangi dengan harapan Iena akan dimasukkan ke wad. Tapi pagi ni sekali lagi kena beratur untuk ambil sampel darah. Mungkin sebagai prosedur untuk kes, tak kisah lah ambil darah lagi. Tapi kalau ambil sampel darah dua kali dalam satu masa macam mana? Dah tu pihak poliklinik bagi alasan sebab yang ambil sampel darah yang pertama tu tak profesional. Mengapa wujud alasan sebegitu? Bayangkanlah, hati pesakit dan hati-hati yang melihat telatah pihak poliklinik yang nampak ambil mudah kepada pihak pesakit.

Sebenarnya kalau anda semua perhatikan, dan kalau boleh perhatikanlah, banyak kakitangan kesihatan kerajaan seakan pandang mudah kepada pesakit yang datang. Cara layanan, komunikasi dan kadang-kadang sangat tidak mesra kepada pesakit. Mungkin kerana dah selalu sangat jumpa pesakit, sensitiviti mereka dah menurun. Semua pesakit dipandang macam tak sakit. Sedarlah di negara kita ni dah banyak kelalaian kakitangan kesihatan yang menjadi penyebab berlakunya trajedi. Dan jelas sekali mengapa ramai orang memilih untuk pergi ke hospital swasta, kerana serik dengan sikap segelintir kakitangan kesihatan kerajaan yang tak profesional dan ambil mudah.

Mungkin juga luahan ini mewakili mereka yang lain kerana mengalami situasi yang sama. Mudah-mudahan di masa akan datang kakitangan kesihatan lebih peka terhadap masalah ini.


Blog Stats

  • 127,501 hits

My Diary

March 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031