Motivasi Untuk Tranformasi Diri

Air Terjun Lata Belatan

Posted on: January 13, 2009

lata1Teringat kampung halaman la. Semalam sambil surf internet kat ofis..tetiba terjumpa la Hutan Lipur Lata Belatan. Terus mengimbau nostalgia lama-lama dulu. Lata Belatan ni terletak di Kampung Kuala Kubang, Jabi. Di kampung ni lah tempat lahirku. Tapi rumah atuk la. Tak jauh pun dalam lebih kurang 1.5km jer dari kampung. Sangat jauh berbeza berbanding dulu. Sekarang dah cantik dah. tak cam dulu. pengunjung pun dah ramai.

 

Lata Belatan ni terletak di Hutan Simpan Gunung Tebu. Rasanya ni lah gunung yang tertinggi di Terengganu. Cubalah lata2ke sini. Kemudahan resort, surau dan kawasan perkhemahan disediakan. Pelbagai jenis spesies flora dan fauna yang jarang kita lihat sebelum ini terdapat disini. Bagi pengunjung yang inginkan aktiviti mencabar, satu denai hutan disediakan menuju ke puncak Gunung Tebu sesuai untuk memulakan pendakian dari sini. Air terjun ni memang nampak klasik sikit berbanding air terjun di tempat lain. Rasanya dalam 5 tahun kebelakangan ini barulah dibangunkan dengan serius.

  lata3Cubalah ke sini kalau berpeluang. Menikmati air jernih yang sangat sejuk. Sesuai untuk anak-anak sebab kawasan untuk mandi landai dan kurang berbatu. Kalau nak ‘adventure’ sket, anak-anak muda leh la naik ke sebelah atas air terjun ni. Jaraknya terletak 24 km dari Pekan Jertih melalui Jalanraya Kuala Terengganu-Jertih, 118 km dari Kuala Terengganu. Nak datang dengan kereta atau bas atau ekpedisi berbasikal ke, terpulanglah pada anda semua.

7 Responses to "Air Terjun Lata Belatan"

aku link doh kang. mung dop tengok ke kat tepi tempat aku bubuh link tuh.. apa dah…

urmm..yap..mmg best tmpat ni..waktu blaja dulu slalu pegi
ni nk pegi kempin kat sane..tp pe xtvti menarik y ley bwat kat sane slain jungle treckin?

mmg best..tp xpena kempin..skang ni cdg nk p kempin tp selain j.treckin,pe xtiviti menarik y ade?

kat lata belatan leh camping, yang bestnya leh daki Gunung Tebu la..pengalaman bebudak kampung cakap memang best..tapi saya lom pernah naik lagi walau tu kampung saya..huhuhu

Naik gunung tebu? Naik Jabal Musa aritu pon aku tak berapa rok..😀

Tapi sedap la mu ada pengalaman naik jabal musa.

Mmg best daki Gunung Tebu… :-p

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 118,525 hits

My Diary

January 2009
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
%d bloggers like this: